onsdag 15 februari 2012

Sekelskiftessömmar på Diamond och Diamond deLuxe

De nya maskinerna innehåller många roliga sömmar - det är dock ibland svårt att veta vad de ska användas till och ta sig tid att sy dem - utseendet blir ju så mycket bättre utsytt än att se dem på skärmen.

En fin egenskap som finns hjälpfunktionen. När du har tagit upp en sömmeny så kan du sedan klicka på frågetecknet längst upp till höger och sedan på vald söm - du får då lite mer info om vad sömmen kan användas till.
 Jag började med sömmeny D - sekelskiftessömmar, klickade på frågetecknet och sedan på de olika sömmarna. Jag fick då info om när jag t ex kunde använda vingnål. Men sedan kom jag till söm nr 47 som gav mig info om att den sömmen kunde användas för sammanfogning av 2 vadd- eller tygstycken med avslutande kanter.
Det var något som jag inte tidigare provat. Jag provade vidare och det visade sig att det var många fler som hade den egenskapen. Nr 48 föll mig i smaken när jag provsydde den. Se exempel nedan.

 Jag tänkte ju att många småbitar kan bli till ett större så jag plockade fram mina småbitar av Amy Butler-tyg (jag har svårt att slänga även småbitar av hennes tyger). Jag lade mina småbitar mot varandra, lade rivbart mellanlägg under och började sy.
Jag tror att detta kommer bli en häftig ny tygbit när det är klart ; )

3 kommentarer:

  1. Det var verkligen häftigt! Den här infon om sömmar har i vart fall inte jag tänkt på tidigae. Tusen tack för allt du delar med dig av!
    /Daisy

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack för jättebra information jag har en deluxe och visste inte att jag hade tillgång till så fina sömmar från pfaff.
    Söm 48 HQ var ju jättefin som du sa, det är så tacksamt att få bra tips!
    Hälsn
    Malou

    SvaraRadera