fredag 13 april 2012

Dekor-/maskinsömmar

I onsdags var det aktivitetsdag i butiken. Vi visade exempel på hur dekorsömmar kan användas i olika projekt samt lite tips och övningar gällande nålar, tråd och tillbehör.

Vingnål är en specialnål som är försedd med en bred "vinge" som gör hål i tyget. Detta är fint att använda med olika typer av sekelskiftessömmar och gärna på linnetyg eller liknande.
Sömmen "med handsytt utseende", där använder vi genomskinlig tråd som övertråd och i undertråden använder vi den fär som vi vill ska visas, i det här fallet vitt. Den nedersta sömmen är sydd med vadd mellan tyglagren och den översta sömmen är bara sydd genom två lager tyg.

I Ela Johanssons bok "Mera lappteknik med Ela" finns den här fina väskan/necessären. På handtagen har jag använd mig av en dekorsöm.
Men den finaste detaljen är fodret ; ) jag fick inspiration från en väska som kommer från Pfaff. Du kan omvandla ett intetsägande tyg till någon helt annat genom att sy dekorsömmar. Om du har en brodérmaskin kan du brodera dessa innan du klipper till mönsterdelarna.
Seam fix är ett relativt nytt tillbehör som är bra att ha om du måste sprätta. Det är en extra stor sprätt att hålla i men finessen är att det är ett slags radergummi i båda ändarna vilket är bra att använda när du vill ta bort många småtrådar som uppkommer vid sprättning.

Jag har sammanställt ett dokument med inspirationsbilder och länkar till vissa projekt, i dokumentet hittar du bl a den Pfaff-väska som jag skrev om tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar