söndag 8 juli 2012

5D QuiltDesign Creator - användande av minipics

Jag har jobbat länge med stygnsättningsprogrammet Design Creator och där används t ex Minipics enbart som former som man sedan själv stygnsätter. I 5D QuiltDesign Creator är det lite annorlunda - fast på ett positivt sätt!

I exemplet har jag valt "Start a New Work Area" när jag skapade mitt nya dokument.

I paletten till höger finns följande symbol  När du klickar på den kan du lägga till Minipics i ditt arbete. När du klickar på symbolen får du upp följande visningsfönster.



Om du klickar på knappen med de tre prickarna kan du välja ny kategori. De minipics som finns är uppdelade i två huvudkategorier (fill och line).


Jag valde att välja in en fjäril som hade en fyllnadsyta


Om du ändrar dig och inte vill ha en fyllnadsyta kan du klicka på symbolen "Quick Trace Design", fyllnadsytorna tas då bort.



Så här ser samma fjäril ut efter Quick Trace



Uppe i menyn hittar du följande symbol , den klickar du på för att spara ditt arbete till en broderifil.

När du t ex infogar olika Shapes och Bokstäver så sparas de också direkt som stygnfiler, smart va :)







1 kommentar:

  1. Kul. Sitter just nu själv och gör en rolig sak i 5 D Quilt Design Creator.

    SvaraRadera